Jak vybudovat cestu až k domu. Jinak se nestěhujeme!


K chalupě nevedla žádná cesta. Bylo to tady delší dobu neobydlené. K domu se klikatila vyšlapaná cestička, která končila u dveří na verandě. Jinak všude rostla hlavně tráva. Ta zase byla hojně prorostlá krásnými barevnými bylinami. Je rozesetá po lukách, po ovocném sadu a kdyby ji nezastavil les, tak je i tam.


Mně se to líbilo, dlouhá léta nenarušená panenská příroda působila velmi romanticky, jako na samotě u lesa.


Abychom se mohli rychle nastěhovat bylo potřeba vybudovat cestu k domu, jinak bychom věci do domu stěhovali přes louku. Je to od nejbližší silnice tak 150 metrů, to bychom se asi hodně nadřeli. S pomocí rodiny jsme byli schopni vybudovat novou cestu poměrně rychle.


Jak se staví taková cesta?


Ke stavbě kvalitní cesty ve svažitém pozemku potřebujete:

1) Bagr. Potřebujte ideálně bagr se zkušeným bagristou. Bagrování je speciální disciplína, kterou se sami bagristé učí dělat správně profesionálně. Navíc je to dost nebezpečná práce, protože pracujete s těžkou technikou, můžete ohrozit nejenom sebe, ale taky ostatní, kteří vám při práci pomáhají. My jsme používali 2 druhy bagrů, vždy podle situace a okolností v terénu, traktorbagr a pásový bagr.


2) Makadam. Jedná se o přírodní lámaný kámen, který má dvě funkce a to , že vytvoří tím, jak se do sebe zakliňuje,podloží a základ celé cesty a současně má funkci přirozeného drenování, když prší tak voda neteče po cestě, ale se přirozeně do ni vsakuje. Je to ideální materiál pro cesty ve svazích a jiných horských terénech.


Nám na začátek stačila jedna hrubá frakce (průměr drtě 30-70 mm), po které bylo možné nějak jezdit, ale není to příliš pohodlné, především pro pěší chůzi. Proto se na ni umisťuje jemnější druhá frakce, která má menší průměr drtě (0-43 mm).


3) Vibrační deska. Pořídíte ji v půjčovně techniky. My jsme si ji většinou půjčovali na víkend. Vibrační deska patří mezi hutnící stroje, tj. stroje určené pro hutnění zemin nebo živic (asfaltů). Pracovní částí je ocelová nebo ocelolitinová deska (též plotna), na které je umístěn vibrátor, nejčastěji poháněný spalovacím motorem.


4) Drenážní trubka. Jedná se o plastovou hadici, kterou se umísťuje pod makadam za účelem odvedení většího proudu vody mimo silnici.


Jak jsme postupovali při stavění cesty k domu


Kamarád s bagrem, manžel a všichni rodinní pomocníci se chopili díla. Nejdříve vykolíkovali celý prostor, kudy nová cesta povede. Ta by měla být dostatečně široká, aby po ní mohlo přijet osobní auto, ale taky stěhovací vůz.


Od každého kolíku jsme tahali červeno-bílou pásku, která lemovala šířku cesty. Bagrista byl spokojený, protože nemusel improvizovat. Do vybrané cesty jsme postupně, tak jak bagrista postupoval, ukládali drenážky, které svádějí veškerou dešťovou vodu mimo silnici.


Potom jsme několik desítek tun hrubé frakce lámaného kamene (tzv. makadam), přímo z náklaďáku, sypali do vybagrované cesty rovnou na drenážky. Hrubý makadam se musí celý udusat tak, že si cesta ještě trochu sedne. Nakonec se nahoru nasype zhruba 10 centimetrů jemného štěrku, který se taky umlátí.


No, a cesta je hotová! Trvalo nám to zhruba týden práce. Udřeli se všichni dost, ale dílo je hotové a je nám velkou radostí. Stěhování na statek se mohlo 30.11.2017 zdárně uskutečnit.

Stejným způsobem jsme postavili cestu ke stodole, nedalo se k ní chodit, bylo tam bláto.



Protože jsme chtěli zachovat přirozený ráz pozemku, nezakládali jsme obrubníky, ani jsme na povrch nepokládali žádnou dlažbu.


Cestičky vedou od stodoly k ohništi a k posezení u ohniště.

Cesta vypadá skvěle, plní svou funkci a drenážky odvádějí vodu pryč do stran, mimo pozemek domu. Při prvním velkém dešti, voda strhla sousedovu soukromou cestu, měl ji z trusky. Naše cesta se ani nehnula.


Proto vám doporučuji na stavbu cesty jednoznačně makadam, jde o lámaný kámen, jak už jsem psala výše. Je to dobře propustná hmota, kterou vždy po nějakém čase, když malé kamínky z cesty postupně vyplaví voda, tak je vždy po čase opět doplníte jemnou frakcí.



Na svažitém pozemku se naše cesta ani nehne. Dnes jsou to 3 roky, co nám cesta skvěle funguje a přežila už všechny možné neduhy v počasí, jako byly velké dešťové průtrže.


A jakou máte cestu k domu vy? Jste s ní spokojení ? Napište mi tady do zprávy nebo se podělte o vaše zkušenosti s bydlením na venkově s ostatním ve facebookové skupině, kterou jsem pro tyto účely založila.


Najdete ji na odkaze zde:https://www.facebook.com/groups/cestazmesta/?source_id=413118405488087


Mějte se krásně.

Šárka

#inspirace #jakpostavitcestu #jakbydlí #Spokojenýživot

0 zobrazení

Šárka Grycová

Žije na 100 let starém statku a plní si své sny, přetváří a proměňuje svůj vlastní domov. Je vdaná, je matkou jednoho syna, ženou skvělého muže. Před pár lety se s manželem přestěhovala z Prahy na venkov. Je expertkou na plánování a realizaci úspěšné rekonstrukce bytu a domu včetně změny dispozice interiéru a jeho zařízení. Je propagátorkou udržitelného životního stylu a ukazuje cestu k šetrnému přístupu v zacházení se starými domy. V tomto duchu renovuje vlastní venkovský dům, kde zároveň klade důraz na procesy zhodnocování materiálů cestou upcyklace a redesignu. 

Šárka je autorkou projektu Nuknuk ateliér a organizátorkou a lektorkou semináře Jak na rekonstrukci domu a jeho střechy. Inspiruje lidi, jak si mohou snadno a chytře přetvořit vlastní život a odejít na venkov. Učí je, jak využívat potenciál vlastní kreativity, aby se mohli vydávat za svými sny a renovovat a přetvářet jejich domovy snadno, chytře a ekonomicky. Více o Šárce najdete tady >>

Hodláte se přestěhovat z města na venkov?

Přečtěte si můj skutečný příběh o cestě z města, z Prahy na venkov za 5 měsíců a 21 dní.

Do knihy jsem dala všechny moje zkušenosti a vše, co mi připadalo o cestě z města na venkov důležité, abych vám poskytla ucelený přehled o tom, co vás na takové cestě může potkat.

Najdete zde tipy a rady, jak zvládat jednotlivé situace bez stresu a jakým způsobem k nim můžete přistupovat, aby vše šlo hladce.

Dala jsem dohromady všechny užitečné myšlenky a prožité zkušenosti, které mě vedly na mojí cestě z města.

 

Stáhněte si eBook zdarma.